Eğitim Bilimlerinde Kavramlar 27

Sönme: Organizmanın davranışa herhangi bir karşılık verilmemesi sonucunda sönme gerçekleşir.
Örnek: Yatmadan önce dişlerini fırçalayan çocuğun davranışına uzun süre tepkisiz kalınırsa davranış sönebilir.
Görmezden Gelme (Umursamama, karşılık vermeme): Davranış görmezden gelinerek sönmesi sağlanabilir.
Örnek: Hem parmak kaldırıp, hem bağıran öğrenciye söz hakkı vermemek istemediğimiz bu davranışını söndürebilir.
Olumsuz Pekiştireç Kullanma:  Ceza yerine olumsuz pekiştireç kullanılabilinir.
Örnek: Dersini dinlemeyen öğrencileri, teneffüse çıkarmayacağını söylemek, işe yarayabilir.
Ortamı Değiştirme: Olumsuz ortam değiştirilir.
Örnek: Eğer masanın üzerindeki vazonun kırılmasında endişe ediliyorsa vazo masadan kaldırılmalı
Görev ve Sorumluluk Verme: Kişiye ilgi ve yetenekleri doğrultusunda görev verilebilir.
Örnek: Dersten sıkılan çocuklara konuyla ilgili resim yapmaları istenebilir.
Bıktırma (Yorma): İstediği bir davranışı bıkıncaya kadar yaptırmaktır.
Örnek: Çocuğun kibritle oynamaması isteniyorsa, annenin denetiminde yüzlerce kibrit ortama konup çocuk kibrit yakmaktan bıkana dek tek tek bütün kibritler yaktırılmalıdır.
Bastırma: Organizmanın cezalanmamak için davranışı yapmaması. Geçici tedbirdir.
Örnek: Fare şoktan kurtulmak için manevelaya basmaz.
Ara Verme (Time Out): Kişinin olumsuz davranış sergilediği ortamdan başka bir ortama geçici olarak alınmasıdır.
Örnek: Ahmet, annesinin tüm uyarılarına rağmen oturma odasında bağırarak şarkı söylemeye devam etmiştir. Bunu üzerine annesi Ahmet`i mutfağa göndererek 5 dakika orada oturmasını söyler.
Zıt Tepki ( Karşıt Tepki ):  İki zıt uyarıcının aynı anda verildiği durumlarda, olumlu uyarıcıya gösterilen tepkinin , olumsuz uyarıcıya da gösterilmesi eğilimi.
Örnek: Yaş pasta yemekten nefret eden birisinin, sırf sevgilisi ısmarladı diye yemesi.

Post a Comment

Daha yeni Daha eski