Tam Öğrenme (Bloom)

Okulda öğrenme (Tam öğrenme) kuramı, başarıyı normal dağılım eğrisinden üçgen dağılıma götüren ya da okuldaki % 20 oranındaki beklendik başarıyı % 75 ile % 90'a hatta % 95'e çıkaran bir öğrenme sürecini ifade etmektedir.

Bloom'a göre işin başından itibaren olumlu öğrenme koşulları sağlanmış ise dünyada herhangi belli bir kişinin öğrenebileceği her şeyi hemen hemen herkes öğrenebilir.

Tam öğrenme modeli “tüm öğrenciler okulda öğretilenleri öğrenebilir” varsayımına dayanmaktadır.

Başka Bir tanım: Bloom tarafından ortaya atılan “Tam öğrenme modeli”, okuldaki başarıya %90’ a çıkaran bir öğretim sürecini gerektirir.(Alt limit %70). Tam öğrenme modeline göre işin başında olumlu öğrenme koşulları sağlanmış ise (hazır bulunuşluk düzeylerine uygun öğretim hizmeti, ihtiyaç duyulan zaman) herhangi bir kişinin öğrenebileceği her şeyi herkes öğrenebilir.

Konuların küçük birimlere ayrılarak aşamalı öğretimi söz konusudur. Yani, bir birim öğrenme gerçekleşmeden bir diğerine geçilmez. Eksikliklerle ilgili gruba ek öğretim yapılır.

Tam Öğrenme Modeli Değişkenleri

1- Öğrenci niteliği
Bilişsel giriş davranışları: Bilişsel alan düzeyi, hazır bulunuşluk düzeyi, öğrenme stilleri 
Duyuşsal giriş özellikleri: Derse karşı ilgi, okula karşı tutum, öğretmene karşı tutum, kendi ile ilgili tutumları.
Tüm öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal giriş özellikleri istenilen düzeye getirilirse kaliteli, nitelikli bir öğretim ile tam öğrenme gerçekleşebilir.

2-  Öğretim hizmetlerinin niteliği (PİDE)
Kaliteli öğretim için ipucu, pekiştireç, katılım, dönüt-düzeltme değişkenleri)
Nitelikli öğretim için ise yerinde ve zamanında ipucu, pekiştireç, dönüt ve düzeltme kullanılmalı, öğrencinin katılımı sağlanmalıdır.

3-  Öğrenme ürünleri
(Bilişsel başarı, öğrenme hızı, değişen duyuşsal özellikler ve beceriler) Öğrenmelerin düzeyi, öğrencinin başarısıyla belirlenir. Yani öğretimin sonunda öğrenme hızındaki artış, gelişen duyuşsal özellikler ve beceriler, bilişsel başarı öğrenme ürünlerini oluşturur ve öğrenme ürünü de tam öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediğinin göstergesidir.

Tam öğrenme modelinde tüm öğrencilerin öğrenebileceği gerekli zaman verilir. Bunun en önemli sınırlılığı hızlı öğrenen öğrencinin diğerlerini beklemek durumunda kalmasıdır.

Tam Öğrenme Modelinin Temel İlkeleri

  • Öğrencilere planlı öğretim ve olumlu öğrenme koşulları sağlanmalıdır. 
  • Yeterli zaman ayrılmalıdır. 
  • İpucu, pekiştirme, dönüt ve düzeltme verilmelidir. 
  • Öğrenci katılımı sağlanmalıdır. Tam öğrenme ölçütü belirlenmelidir. 
  • Bir ünite öğrenilmeden diğerine geçilmemelidir.

Tam Öğrenme Modelinin Sınırlılıkları

  • Çocuklukta kazanılan deneyimin okuldaki öğrenmeye etkisi, içinde bulunulan koşullarınkinden daha fazladır. 
  • Hedef davranışların ve ölçme araçlarının hazırlanması uzmanlık gerektirmektedir. 
  • Uygulama sırasında her öğrenme biriminin sonunda düzeltme yapılmazsa tüm sistem felce uğrar. 
  • Sınıflarda öğrenci sayısı fazladır. Oysa öğretmenin zamanı ve enerjisi sınırlıdır.

Tam Öğrenme Modelinin Olumlu Yönleri (yararları)

  • Her öğrenci kesin başarı kazandığı için, öğrencinin kendine güveni ve saygısı artmaktadır. 
  • Öğrencinin öğrenme ihtiyacını merkeze alan bireyselleştirilmiş öğrenme yaklaşımıdır. Her öğrenciye ihtiyacı olduğu kadar zaman tanındığı için, eğitimde fırsat eşitliğinin uygulanmasına yardımcı olmaktadır. 
  • Öğrenme görevlerinin (öğretmenin hedeflerinin ve uygulamanın ayrıntılı olarak planlanması), öğretmenin ne yapacağını önceden bilmesini sağlar. Bu nedenle öğretmenin başarısı artar.

Tam Öğrenme Modelinin Uygulanması

  1. Hazırlık Aşaması: Ünite –Konu- Hedef-davranışlar-kazanımlar Belirlenir.
  2. Uygulama Aşaması: Yeni hedef ve davranışların kazandırılması için öğretim etkinliklerini planlayınız ve uygulayınız
  3. Değerlendirme Aşaması: Ünitenin hedef-davranışları gerçekleştirildikten sonra izlemeye yönelik değerlendirme yapınız. Tüm hedef-davranışları yoklayan sorular sormaya dikkat ediniz. En az %70’lik tam öğrenme ölçütüne göre öğrencilerin düzeylerini değerlendiriniz.
  4. Tamamlama Aşaması: Tam öğrenme standardına ulaşamayan öğrencilerin için ilave öğretim etkinlikleri planlayınız.


Öğretim Yöntem ve Teknikleri dersinin alt başlığı olan Tam Öğrenme (Bloom)   burada bitmiştir.


kaynaklar:
1- http://oguzcetin.gen.tr/
2- http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/
3- Palavan Özcan
4- Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık. 
5- Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Human characteristics and school learning). Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. 
6- Demirel, Özcan (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme sanatı (14. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. 
7- Senemoğlu, Nuray (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
8- acikders.hacettepe.edu.tr/dersler/ders_belge/GOIY/.../Seferoglu_Tam_Ogrenme.pps

1 Yorumlar

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski