Öğretim İlkeleri

Öğretim İlkeleri
  1. Öğrenciye Görelik
  2. Etkin Katılım
  3. Yaşama Yakınlık
  4. Somuttan Soyuta
  5. Bilinenden Bilinmeyene 
  6. Güncellik
  7. Yakından Uzağa
  8. Ekonomiklik
  9. Açıklık
  10. Bütünlük
  11. Sosyallik
  12. Bilgi ve Becerinin Güvence Altına Alınması
  13. Tümden Gelim
  14. Transfer
  15. Basitten Karmaşığı

1- Öğrenciye Görelik

Öğrenciye görelik, öğrencinin tüm ilgi-ihtiyaç ve yeteneklerinin, fizyolojik –psikolojik ihtiyaçlarının dikkate alınarak öğretimin gerçekleştirilmesi demektir.


2- Etkin Katılım

Çağdaş eğitim anlayışlarına göre öğrenci ne kadar çok duyu organı ile öğrenme sürecine katılırsa öğrenme o derece etkili ve kalıcı olmaktadır.

3-Yaşama Yakınlık (Hayatilik)

Eğitimin temel ilkelerinden biri de yaşamda uygulanabilirliğidir. Bu ilke çevresinde gerçekleştirilen öğrenmelerde öğrenciye sadece bilgi ve beceri kazandırmakla yetinilmez. Bu bilgi ve becerilerin gerçek yaşamda kullanılmasını sağlayacak kazanımlarda öğrenciye aktarılır.

5-Somuttan Soyuta

Somut olanı öğrenmek kolaydır. Bireyin zihinsel gelişimi de somuttan soyuta doğru gerçekleşmektedir. Bu nedenle özellikle ilköğretimin ilk kademesinde öğretimde somut eşyalar, nesneler ve öğretim materyalleri kullanılmalıdır. Gerçek materyallerin kullanılamadığı durumlarda görsel –işitsel araçlar ve bilgisayar teknolojisi bu ilkenin uygulanmasını sağlamaktadır. Not: Piaget’in somut işlemler döneminde(ilköğretim 1. kademe) öğrenciye gözüyle görebildiği eliyle tutabildiği nesneler anlamlı gelmektedir.

7-Yakından Uzağa

Öğretimin, öğrenciye en yakın fiziksel çevre (yaşanılan yer) sosyal çevre (yaşayış) ve zaman (yaşadığı zaman)dan başlanılarak düzenlenmesi öğrenmeyi daha kolay gerçekleştirecektir. 

Yakın zamandan uzak zamana (şimdiki zaman, yakın gelecek uzak gelecek) 

Yakın fiziksel çevreden uzak fiziksel çevreye (apartman, mahalle, kent, ülke, dünya)

Yakın sosyal çevreden uzak sosyal çevreye (aile, sülale, toplum, insanlık)

8-Ekonomiklik

Ekonomiklik ilkesi öğretimin en az emek, en az zaman ve en az enerji sarf edilerek en yüksek verimin alınması ile ilgilidir. Bu ilkede amaç “bir taşla iki kuş vurmak”tır.

Not: Bu ilkenin sağlanabilmesi için öğretimin baştan sona her yönden planlanması gerekir. Doğru bir planlama ekonomiklik ilkesinin etkinliğini arttırır.

9-Açıklık (Ayanilik)


Post a Comment

Daha yeni Daha eski