Öğrenmede Bazı Kavramlar

Olumlu Aktarma ( Pozitif transfer, öğrenmenin genellenmesi, transferi ): Bir düzeyde yapılan öğrenmenin daha sonra öğrenilecekleri ve geçmişte öğrendiklerini kolaylaştırmasıdır. (Ör: Bisiklet süren Ali, motosiklet sürmeyi daha kolay öğrenmiştir) Olumlu aktarma ileriye etkin (ileriyi) ve geriye etkin (geriyi) destekleme olarak ikiye ayrılır.

  1. İleriye Etkin Destekleme: Sonraki öğrenmeleri kolaylaştırması hızlandırmasıdır. (Örnek: Köyde traktör kullanan birinin şehre taşındığında otomobil alıp, otomobili kullanmayı daha çabuk öğrenmesidir)
  2. Geriye Etkin Destekleme: Sonraki öğrenmenin önceki öğrenmeyi daha ustaca ve etkili bir şekilde yapılmasını sağlamasıdır. (Örnek: Traktör kullanan köylünün otomobil kullandıktan sonra tekrardan traktörü kullandığında eskiye göre daha iyi kullanmasıdır.)
Olumsuz Aktarma (Negatif transfer, Alışkanlık Çatışması): Önceki öğrenmelerin sonraki öğrenmeleri zorlaştırması durumudur. (Örnek: - Yeni bir eve taşınan birinin eski evinde lambanın düğmesi kapının sağ tarafındayken yeni evinde kapının sol tarafında olan lambanın düğmesini açmak için elini sürekli sağ tarafa götürmesidir. - Daha önce Q klavye kullanan birisi , F klavyeyi zor öğrenir)

Ket Vurma ( Hatırlamaya Bozucu Etki ): Öğrenilmiş bir bilginin hatırlama sürecindeki engelleyici ve bozucu etkidir. ileriye ve geriye olmak üzere ikiye ayrılır.
  1. İleriye Ket Vurma: Önceden öğrenilen bilgilerin sonradan öğrenilen bilgileri unutturmasıdır, karıştırmasıdır. (Örnek: Yeni taşındığımız mahallenin adını söylerken yanlışlıkla önceki mahallemizin adını söylememiz.) 
  2. Geriye Ket Vurma: Sonradan öğrenilen bilgilerin önceden öğrenilen bilgileri unutturmasıdır.  (Örnek: Cep telefonu olan bir üniversite öğrencisinin sevgilisi olunca daha ucuza konuşabilmek ve mesajlaşmak için yeni bir hat aldıktan sonra eski hattının numarasını bir türlü hatırlayamamasıdır.)
Karışma: Öğrenilmekte olan bilgilerin peş peşe verilmesi sonucunda meydana gelir, bilgiler daha kısa süreli bellektedir, uzun süreli belleğe aktarılmamıştır. Bu durum ket vurmada söz konusudur. Ket vurmada öğrenilmiş ( uzun süreli belleğe aktarılmış ) bilgilerin karışması vardır.

Olumsuz transfer ile ket vurma kavramları karıştırılmaktadır. Olumsuz transfer daha çok psiko-motor, ket vurma da ise bilişsel davranışlar etkilenir. Aynı zamanda ket vurmada daha önce öğrenilmiş davranışların bozulması söz konusu iken, olumsuz aktarmada öğrenilmekte olan davranışların olumsuz etkilenmesi söz konusudur.


kaynak:https://dersanebirey.wordpress.com/ogrenme-psikolojisi/

Post a Comment

Daha yeni Daha eski