SİSTEMATİK DAVRANIŞÇILIK (Clark Leonard Hull)

Öğrenme mantıksaldır. Organizmayı öğrenmeye götüren ihtiyaçlardır. İhtiyaçları dürtü ve güdülenmeyi etkiler ve davranış ortaya çıkar. Öğrenmeyi U – UK – ST – T olarak yeniden düzenlemiştir. U: Dışsal uyarıcı, UK: Uyarıcı Kalıntısı, ST: Hareket sinirlerine iletilmesi, T: Tepki.

Davranış bir uyarıcının değil birçok uyarıcının etkileşimi sonucu oluşur. Organizma var olduğunda ihtiyaçlarını giderebilecek tepkiler hiyerarşisiyle dünyaya gelmiştir. Örnek: Vücut sıcaklığı düştüğünde titremesi gibi. Uyarıcı tepkiye yol açar; tepki de biyolojik ihtiyaçların karşılanmasını sağladığında uyaran ve tepki arasında oluşan bağ güçlenir.

Alışkanlık Kuvveti: Çağrışımlar dürtüler azalınca ortaya çıkar. Uyaranın davranışa her çağrışım yapmasına da alışkanlık kuvveti denir.

Salınım Etkisi: Öğrenilmiş tepkinin ortaya çıkmasını engelleyen faktörler durumdan durma farklılık göstermektedir. Bu engelleme potansiyeli salınım etkisidir.

Reaksiyon Gücü: Öğrenilmiş bir tepkinin herhangi bir anda yapılma olasılığıdır.

Tepkisel Engelleme: Yeterli performansa sahip olmayan organizmanın tepki vermemesidir.

Crespi Etkisi: Pekiştirmenin gücü ne kadar fazlaysa tepki o kadar kuvvetli olur.

Post a Comment

Daha yeni Daha eski