Probleme Dayalı Öğrenme (J.DEWEY)

Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) Nedir?

Probleme dayalı öğrenme, yapısalcılığa dayanmaktadır ve yapısalcılık gibi Dewey ve Piaget’in çalışmaları doğrultusunda ortaya çıkmıştır.

Probleme dayalı öğrenme (PDÖ), karmaşık ve gerçek yaşam problemlerinin çözülmesi ve araştırılması etrafında organize edilmiş olan deneyime dayalı öğrenmeyi temel alır. (Torp & Sage, 2002:15). PDÖ, bireylerin hem zihin hem de beceri yönünden etkin katılımlarını gerektiren yaşantıya dayalı bir öğrenmeyi temsil eder (Saban, 2004: 209).

Bu yaklaşım gerçek durumlardan oluşan problem durumları ve senaryolara dayanır. Öğretmenin rehberliğinde ve yönetiminde, öğrenenler “problemi keşfetmeyi, analiz etmeyi ve çözmeyi” ve öğrenme için gerekli bilgiyi bireysel ve grup olarak toplamayı öğrenirler (Hong vd., 2005).

John Dewey problemi, insan zihnini karıştıran, ona meydan okuyan ve inancı belirsizleştiren her şey olarak tanımlamaktadır. Problem, bu şekilde, zihni karıştıran ve inancı belirsizleştiren şeyler olarak alındığında problemin çözümü, belirsizliklerin ortadan kaldırılması demek olur.

Probleme Dayalı Öğrenmenin Temel Özellikleri

  • Öğretime bir problem ile başlanır. 
  • Problem ile öğrencinin dünyası arasında bağlantı kurulur. 
  • Problem disiplinler üzerinde değil yalnızca konu üzerinde organize edilir.(sınırlandırılır)
  • Öğrencilere probleme şekil vermeleri ve çözümü baştan sona yönetmeleri için tam yetki verilir. 
  • Öğrencilere performansları ve çözümleri hakkında sürekli bilgi ve açıklamalarda bulunulur. -Bir problem etrafında öğretimi gerektirdiği için bütüncül bir yapısı vardır ve özellikle bilişsel düzeyleri vurgular. 
  • Aktif öğrenme süreçlerindeki yaşantıları kolaylaştıran bir yapısı bulunmaktadır.
  • Karar verme ve eleştirel düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerini ve motivasyonu geliştirir. Yaşam boyu öğrenme yeteneği sağlar.

Probleme Dayalı Öğrenme Uygulama Aşamaları

  1. Problemi hissetme, tanıma ve tanımlama 
  2. Gerekli bilgileri toplama 
  3. Problemin köküne inme 
  4. Çözüm yollarını ortaya koyma 
  5. En iyi çözüm yolunu seçme 
  6. Problemi çözme

Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrenciye Sağladığı Faydalar

  • Bilimsel metodlar aktif olarak öğrenilir. 
  • Problemi çözme sırasında gerekli olan analiz, sentez ve değerlendirme gibi yüksek düzey bilişsel ve düşünme becerileri geliştirilir. 
  • Öğrencilerin öğrenme için istekli ve meraklı olmasını sağlar. 
  • Öğrencilerin öğrendiklerini sosyal yaşamlarında kullanma yetenekleri gelişir. Probleme dayalı öğrenme öğrencilerin “Bu bilgileri niçin öğreniyoruz?”, “Daha sonra bize ne faydası olacak?”, “Gerçek hayatta kullanabilir miyiz?” şeklindeki sorularına yanıt getirmiş olur. 
  • Öğrencilerin sahip oldukları bilgi, deneyim ve becerilerin kullanılmasını ve geliştirilmesi sağlanır. 
  • Öğrencilerin yüksek düzeyde düşünmelerini destekler. Probleme dayalı öğrenme sürecinde öğrenciler, karmaşık bir konu ya da olay hakkında daha çok öğrenmek için çaba harcar. Karmaşık yapılı problem senaryoları ise öğrencileri eleştirisel ve yaratıcı düşünmeye sevk eder. Öğrenciler çeşitli problem durumlarına ilişkin kabul edilebilir deliller sunarlar (21). 
  • Öğrenciler arasında iletişimi ve etkileşimi arttırır. 
  • Diğer kişilerin fikirlerini dinleme, farklı görüşlere açık olma gibi demokratik kuralları öğretir. 
  • Deney aletlerini kullanma becerisi kazandırır. 
  • Öğrencilerin kendilerine olan güvenlerinin artmasına ve sorumluluk duygusunun gelişmesine neden olur. 

Problem Dayalı Öğrenme İle İlgili Örnek Problemler

  1. Siz bir nükleer santralin güvenlik biriminde çalışan tek bilim adamısınız, nükleer santralin yakın çevresinde bulunan insanlar santralin çevreye bıraktığı atıkların insan sağlığını tehlikeye attığı düşüncesindeler, böyle bir durumda ne yapardınız? 
  2. Siz bir tatil şirketinde yöneticisiniz. İnsanlar size gelip sizden kendi bütçelerine uygun bir tatil programı düzenlemenizi istiyorlar. Sizde onlara bazı sorular sorarak onlar için en uygun tatil planını hazırlıyorsunuz. Planı nasıl hazırlardınız?

Probleme Dayalı Öğrenmenin Tarihi Temelleri

P.D.Ö. 1950’li yıllarda ABD’de Case Western Üniversitesi Tıp Fakültesi’ nde uygulanmıştır. Kanada Mc Master Üniversitesi Tıp Fakültesi’ nde ise 1960’lı yılların sonuna doğru Barrows ve Tombly’in tarafından yapılan bir araştırma sonucunda literatüre girmiştir. Bu araştırmada öğrencilerin akıl yürütme yetenekleri araştırılmıştır. Barrows ve Tombly, problem çözmenin öğrenme üzerine getirdiği farklılıklara dikkati çekmişlerdir. İlk denemelerde öğrencilerden küçük gruplar oluşturulmuş, problemle durum arasında karar vermeleri beklenmiştir (11).

Öğretim Yöntem ve Teknikleri dersinin alt başlığı olan Probleme Dayalı Öğrenme (J.DEWEY) burada bitmiştir. Diğer konulara Öğretim Yöntem ve Teknikleri başlığı altından ulaşabilirsiniz.


Kaynaklar: 
1- http://oguzcetin.gen.tr/ 
2- Yard. Doç. Dr. Şaziye YAMAN
3- http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423939914.pdf
4- http://www.kefdergi.com/pdf/15_2/akilinc.pdf

Post a Comment

Daha yeni Daha eski